Tapahtumat
Seuran keskeisin toimintamuoto ovat esitelmätilaisuudet, joita järjestetään kahdesti vuodessa. Toimintaan kuuluu myös konferensseja, ekskursioita ja matkoja. Matkakertomuksia menneiltä vuosilta voit lukea seuran julkaisuista kuten Skholion 2/2018 ja Skholion 2/2016. Tervetuloa mukaan!
Tulevat tapahtumat
14.5.2025
klo 17.00
Bysantin tutkimuksen seuran sääntömääräinen vuosikokous
Tieteiden talo (Kirkkokatu 6), Helsinki, tilassa Arokallio
Aloitamme klo 17 Irma Stenströmin esitelmällä Ravennan mosaiikeista ja vuosikokous pidetään sen jälkeen.
Kokousaineisto:
Tervetuloa!
31.8.2025
Call for papers
Acta Byzantina Fennica (ISSN 1458-7017)
Acta Byzantina Fennica is a peer-reviewed academic journal, published by the Finnish Society for Byzantine Studies. The journal is interested in receiving papers treating the history of Byzantium as well as the history of the Eastern Mediterranean basin in the Middle Ages and Early Modern Period. Papers are welcomed across diverse disciplines, e.g., history, philology, art history, archaeology, and the study of religion.
The next Acta Byzantina Fennica will be published in spring/summer 2026. It will be published both in printed form and as an open access PDF version on the journal.fi platform.
Submission deadline: August 31, 2025
Notification of acceptance: November 30, 2025
Final versions due: January 31, 2026
Article submission: Contributions should be written in English and submitted by e-mail to the Editor-in-Chief vesavahtikari@live.com. Submissions must be sent in two copies: a text version and a PDF version. The Greek should be written with a Unicode font. The maximum length for the papers is 10,000 words.
All submissions will be peer-reviewed, and either accepted for publication (in their present form with minor or major revisions) or rejected. All peer-reviewed articles accepted in publication will be indicated with the peer-review label of the Federation of the Finnish Learned Societies.
See details and instructions here: CALL FOR PAPERS
Menneet tapahtumat
Lauantaina 8.2.2025
klo 11.00-15.00
Suomalaisen Bysantin tutkimuksen uudet sukupolvet
Helsinki (Tieteiden talo, sali 505)
Bysantin tutkimuksen seuran vuosi 2025 tulee starttaamaan vahvasti, kun lauantaina 8. helmikuuta järjestetään jo toinen Bysantin tutkijoiden uuden sukupolven tapahtuma! Edellinen pidettiin vuonna 2014. Paikkana on tuttu Tieteiden talo Helsingissä (Kirkkokatu 6), mutta myös etäosallistuminen on mahdollista.
https://utu.zoom.us/j/68359576135
OHJELMA
11.15 Tervetulosanat (FT Juho Wilskman, BTS)
11.20 Maria Jokela (FM, Turun yliopisto): Vieras, vieraampi, Bysantti? Rooman ja Konstantinopolin välien kehitys myöhäisantiikissa ja varhaiskeskiajalla historiankirjoituksen valossa
11.50 Nikolai Paukkonen (FM, Helsingin yliopisto): Itä-Rooman merkkitulijärjestelmä 800-luvun Anatoliassa. Digitaalinen rekonstruktio ja näkyvyysanalyysi
12.20 Lounastauko (lounas omakustanteinen)
13.20 Jakov Gerchman (FM, Helsingin yliopisto): Ideologiat ja identiteetit keskibysanttilaisissa pyhimyselämäkerroissa
13.50 Anni Hella (FT, Turun yliopisto): Harkitsemattomia loukkauksia, laskelmoituja kehuja? Luottamus ja epäluottamus idän ja lännen kirkkojen välisessä dialogissa Ferrara–Firenzen konsiilissa (1438–39)
14.20 Loppukeskustelua
14.45 Tilaisuuden päätös
Esitelmien abstraktit
FM Maria Jokela (Turun yliopisto)
Vieras, vieraampi, Bysantti? Rooman ja Konstantinopolin välien kehitys myöhäisantiikissa ja varhaiskeskiajalla historiankirjoituksen valossa
Ympäri Välimerta levittynyt Rooman valtakunta koki retrospektiivisesti tarkasteltuna ratkaisevan hetkensä vuonna 395 jaa., kun keisari Theodosius I:n äkillisen kuoleman jälkeen valtakunta jakautui kahtia hänen poikiensa kesken. Saman vuosisadan alussa valtakunnan itäosaan, antiikin Byzantionin päälle oli perustettu uusi Rooma, Konstantinopoli, jonka aseman ikuisena kaupunkina vanhan Rooman tavoin Konstantinus Suuri oli varmistanut lailla. Vaikka länteen jäänyt vanha Rooma oli menettänyt hallinnollisen merkityksensä, oli se valtakunnan alkukotina ja kristinuskon keskuksena edelleen relevantti. Vaikka kahden Rooman välinen yhteys säilyi, oli 300-luvun aikana alkanut kehitys, joka haastoi kaupunkien ja sen myötä valtakunnan osien välistä suhdetta. Ajan mittaan myös erilaiset näkemykset siitä, kuka on roomalainen, kuka antiikin valtakunnan perillinen tai kuinka monta Roomaa oikeastaan onkaan, muuttuivat. Lännen silmissä idästä alkaa muodostua jotain, mitä modernissa tutkimuksessa kutsutaan usein Bysantiksi.
Tarkastelen esitelmässäni väitöskirjani aihetta, Rooman ja Konstantinopolin välien kehitystä säilyneen historiografian valossa 300-luvun lopun ja 800-luvun alun välissä. Painotan erityisesti kehityksen alkupäätä, sillä sen aikana vallinneita ennakkoluuloja on tutkittu vähemmän. Tarkastelen säilyneiden auktorien suhtautumista niin Roomaan kuin Konstantinopoliinkin, ja kiinnitän erityisesti huomiota siihen, mitä nimeä kaupungeista teksteissä käytetään ja miten niihin ja niiden ”ikuisuuteen” asennoidutaan.
***
FM Nikolai Paukkonen (Helsingin yliopisto)
Itä-Rooman merkkitulijärjestelmä 800-luvun Anatoliassa. Digitaalinen rekonstruktio ja näkyvyysanalyysi
Erilaisia tulta, savua ja muita kauas näkyviä keinoja hyödyntäviä merkinantojärjestelmiä tunnetaan kirjallisuudesta ainakin jo 500-luvulta eaa., ja myös Rooman valtakunta hyödynsi miehitetyistä torneista ja valvontapaikoista koostettuja ketjuja rajojensa valvontaan. Yksi tällainen järjestelmä oli 800-luvulla jaa. arabien hyökkäyksistä varoittamaan kehitetty tulta hyödyntävä viestiasemien ketju, jolla väitetysti pystyttiin välittämään sisällöltään erilaisia viestejä Kilikiasta Konstantinopoliin alle tunnissa. Muutamat tutkijat ovat yrittäneet rekonstruoida viestintäketjun reittiä kirjallisiin lähteisiin ja muutamiin tunnistettuihin rauniolinnoituksiin perustuen, mutta osa reitistä on yhä tuntematon.
Tutkimuksessani käytän satelliittidataan perustuvia pintamalleja ja GIS-ohjelmistolla tehtyjä näkyvyysanalyysejä selvittääkseni, mitkä olisivat olleet todennäköisimpiä paikkoja toistaiseksi tuntemattomille merkinantoasemille. Samalla on mahdollista arvioida, millaisia arkeologisia havaintoja asemista olisi mahdollista tehdä – muutamat todennäköisesti tunnistetut kohteet ovat esiintyneet kiinteiden linnoitusten yhteydessä, mutta koostuiko osa järjestelmästä pelkistä kevytrakenteisista vartiopaikoista, vai käytettiinkö viestien välittämiseen yksin seisovia muurattuja torneja, kuten ilmeisesti tehtiin myöhemmin 4. ristiretken jälkeisillä latinalaisten hallitsemilla alueilla sekä myöhemmin osmaniaikana? Samalla on mahdollista arvioida merkkituliketjun toimintavarmuutta suhteuttamalla merkkitulien välisiä etäisyyksiä eri sääolosuhteilla vallitseviin näkyvyysolosuhteisiin.
***
FM Jakov Gerchman (Helsingin yliopisto)
Ideologiat ja identiteetit keskibysanttilaisissa pyhimyselämäkerroissa
Esitelmässäni valaisen lähde-esimerkein väitöskirjatutkimukseni aihetta. Tutkimuksessani selvitän keskibysanttilaisen Etelä-Italian kreikankielisen väestön identiteettinäkemyksiä. Tuon ilmi, missä määrin kyseisen alueen kreikankieliset tunsivat yhteenkuuluvuutta Bysantin ja missä määrin paikallisen alueellisen kokonaisuuden kanssa, ja mihin tekijään jälkimmäiset yhteisöllisyydet palautuivat (esim. kylä, kaupunki, provinssi tai hiippakunta). Lisäksi havainnollistan, kuinka kirjallinen materiaali levittää keisarillista yhteenkuuluvuuden propagandaa tai jopa aivan päinvastaista, keisarinvastaista aatetta.
Käytän lähteinäni hagiografioita, sillä verrattuna muihin lähderyhmiin niiden todistukset tavallisen kansan näkemyksistä ovat moninaisempia, laajempia ja yksityiskohtaisempia. Valitsemani lähteistön perusteella pyrin saamaan sen kuvan, joka myös tavallisella väellä ‒ ei yksinomaan yläluokalla ‒ oli. Hagiografinen kirjallisuus on tutkimustani ajatellen erityisen kiinnostava lähderyhmä, sillä pyhimyselämäkertoja luettiin ääneen tavalliselle kansalle. Keskibysanttilainen kreikka oli vielä yhtenäinen, kaikkien sen käyttäjien ymmärtämä kieli, minkä vuoksi kansa todennäköisesti myös otti kreikankielisistä pyhimyselämäkerroista vaikutteita.
Tähän mennessä lukemistani alkuperäislähteistä erityisen hyödyllisiä ovat olleet Pyhän Neilos Rossanolaisen (910-1005) ja Pyhän Elias Ennalaisen (823-903) elämät, joita ainakin käsittelen esitelmässäni. Aluerajaukseni on Sisilia, Calabria ja Apulia. Tutkin myös näitä alueita normannivallan alaisuudessa aina neljänteen ristiretkeen saakka.
***
FT Anni Hella (Turun yliopisto)
Harkitsemattomia loukkauksia, laskelmoituja kehuja? Luottamus ja epäluottamus idän ja lännen kirkkojen välisessä dialogissa Ferrara–Firenzen konsiilissa (1438–39)
Idän ja lännen kirkkojen edustajat kokoontuivat neuvottelemaan kirkkojen yhdistämisestä Ferrara–Firenzen konsiiliin. Italian niemimaalle saapui sadoittain teologeja ja muita oppineita sekä erilaista virkamiehistöä paavin sekä Bysantin keisarin ja Konstantinopolin patriarkan johdolla. Tilanne oli ollut haastava jo pitkään niin idässä kuin lännessä. Läntistä kristikuntaa ja paavin asemaa oli repinyt erityisesti lännen suuri skisma (1378–1417). Myös sodat ja ruttoepidemiat runtelivat edelleen läntisiä alueita. Idässä Bysantin valtakunnalla oli jatkuvia haasteita selvitä osmanivaltakunnan laajetessa ja uhatessa päivä päivältä lähempänä Konstantinopolin portteja. Kirkkojen yhdistyminen tarjosi molemmille osapuolille mahdollisuuden voimistaa itseään niin sisäisiä kuin ulkoisia uhkia vastaan. Laajat opilliset kiistat tuli kuitenkin ennen sitä selvittää.
Jos tilanne konsiilin alla oli niin idässä kuin lännessä haastava, niin sitä se oli myös idän ja lännen kirkkojen ja kulttuurien välillä. Vuosisataiset erimielisyydet ja haasteet sekä suoranaiset konfliktit olivat jättäneet syviä arpia ja avohaavoja kahden kulttuurin kohtaamisiin. Erilaiset ennakkoluulot elivät vahvoina kulttuurisessa muistissa ja ihmisten mielissä ja niihin vedottiin myös kirkkojen yhdistämisneuvotteluissa. Toisaalta oli myös niitä, jotka pyrkivät näkemään näiden ennakkoluulojen lävitse ja löytämään yhteyksiä kulttuurien välillä.
Tässä esitelmässä keskityn puhetapoihin, joilla luottamusta ja epäluottamusta vierasta kohtaan tuotiin esille tai tuotettiin. Olen erityisen kiinnostunut siitä, millaisia määreitä toisen kirkon ja kulttuurin edustajille annettiin ja miten ja missä yhteyksissä niitä tuotiin esiin. Milloin puhuttiin yksilöistä ja heidän ominaisuuksistaan, milloin laajemmin kulttuurin ominaispiirteistä? Miten näillä valinnoilla rakennettiin luottamusta tai toisaalta rikottiin jo valmiiksi haurasta yhteyttä kirkkojen ja niiden ihmisten välillä? Tarkastelen erityisesti konsiilin neuvottelujen kannalta keskeisiä hahmoja, heidän toimintaansa ja sanavalintojansa. He olivat avainasemassa luottamuksen rakentamisessa mutta yhtä lailla myös todisteita syvästä epäluottamuksesta, joka konsiiliin osallistuneiden välillä vallitsi.
1. – 5.4.2025
Teemme 1.-5.4.2025 matkan Italiaan, Ravennaan. Siellä on ainutlaatuisia varhaisbysanttilaiselta kaudelta säilyneitä mosaiikkikirkkoja, jotka kuuluvat nykyisin UNESCOn maailmanperintökohteisiin. Ravennan lisäksi tutustumme Bolognaan, jonne lennetään suoraan Helsingistä. Maaseuturetken teemme Ferraraan, Po-joen laaksoon.
Viiden päivän aikana ehdimme hyvän suomalaisen oppaan Eliisa Niinimäen avustuksella nähdä ja kokea paljon. Matkasta on lähetetty jäsenille esite sähköpostilla. Mikäli olet kiinnostunut matkasta, ota yhteyttä Marja Usvasaloon / seuran sähköpostiosoitteeseen 30.9.2024 mennessä.
Bysantin ja erityisesti Ravennan mosaiikeista voit lukea lisää seuran viime vuoden julkaisusta: Skholion 1/2023
18.22.2024
Call for Papers: Suomalaisen Bysantin tutkimuksen uudet sukupolvet Helsinki, 8.2.2025
Suomalainen Bysantin tutkimuksen seura (BTS) kutsuu nuoria tutkijoita osallistumaan Bysantin tutkimukselle omistettuun seminaariin, joka järjestetään Helsingissä 8.2.2025, klo 11–15. Seminaarin tarkoituksena on tarjota tilaisuus nuorille suomalaisille tai Suomessa työskenteleville tutkijoille esitellä meneillään olevaa tai hiljattain tehtyä Bysantin tutkimusta.
Toivomme 20 minuutin esitelmiä joko suomeksi tai englanniksi monipuolisesti eri aloilta, kuten historiasta, filologiasta, taidehistoriasta, arkeologista ja uskontotieteistä.
Pyydämme lähettämään esitelmän otsikon, abstraktin (150–300 sanaa) ja affiliaatiotiedot 18.12.2024 mennessä osoitteeseen avehel@utu.fi.
Seminaari järjestetään hybridimuotoisena. Osallistuminen on ilmaista.
Seminaariesitelmistä on tarkoitus valmistella Bysantin tutkimuksen seuran vertaisarvioituun tieteelliseen aikakauskirjaan Acta Byzantina Fennicaan. Artikkelit siihen tulevat englanniksi.
Lisätietoja seminaarista: avehel@utu.fi
Jaathan tietoa seminaarista kaikille mahdollisesti kiinnostuneille!
Maanantaina 25.11.2024
klo 17.30
Paavo Hohti esitelmöi aiheesta ”Valehteliko Mikael Psellos ja muita mietteitä Kronografiaa suomentaessa?”
Paikkana on Tieteiden talo Helsingissä (Kirkkokatu 6) Sali 208
Tilaisuutta voi seurata etänä Zoomilla tästä linkistä
FT professori Paavo Hohti on Bysantin tutkimuksen seuran entinen puheenjohtaja ja häneltä ilmestyi tänä syksynä käännös Mikael Pselloksen historianteoksesta, joka on tärkeimpiä lähteitämme 1000-luvun Bysanttiin (Mikael Psellos: Bysantin hovimies. Elämäni keisarinvallan kulisseissa).
Torstaina 16.5.2024
klo 18.15 alkaen
Bysantin tutkimuksen seuran vuosikokous. Vuosikokous esitelmän pitää FT Anni Hella aiheesta ”Laittomia lisäyksiä, röyhkeitä poistoja – Kirjojen merkitys idän ja lännen kirkkojen kohtaamisessa Ferrara-Firenzen konsiilissa (1438-1439)”
Tieteidentalolla sali 505, Kirkkokatu 6, Helsinki. Kokoukseen voi myös osallistua etänä Zoomilla.
Keskiviikkona 24.4.2024
klo 17.00
Dosentti Maijastina Kahlos esitelmöi aiheesta ”Myöhäisantiikin magiaa ja Bysantin velhoja”
Tieteidentalolla sali 504, Kirkkokatu 6, Helsinki
Maanantaina 20.11.2023
klo 17.00
FT Juho Wilskmanin esitelmä aiheesta ”Bysantti ja keskiaikainen sodankäynti”
Tieteidentalolla sali 505, Kirkkokatu 6, Helsinki